
Aan de Arnhemseweg in Apeldoorn veranderde het uitgaansleven halverwege de jaren tachtig plots van karakter. Waar ooit cafetaria Succes saté en patat verkocht en een zaal voor feesten en bruiloften verhuurde, opende op 1 januari 1986 nachtclub Le Magnifique haar deuren. Het interieur werd bordeauxrood en pluche, met een klein toneel achter een gordijn, een dansvloer en comfortabele zitjes. Alles deed denken aan een intieme versie van de Moulin Rouge, maar dan gewoon op de Veluwe.

De drijvende kracht achter deze nachtclub was Henk ten Katen, een ondernemer met een neus voor het bijzondere. Samen met zijn vrouw Kitty bouwde hij aan een klein horecarijk, met onder meer Café de Kater aan de Heze en Café De Oude Haven aan Kanaal Noord. Toch ging zijn aandacht vooral uit naar night bar Le Magnifique, waar hij het nachtleven in Apeldoorn een nieuwe dimensie wilde geven. Kitty zorgde voor sfeer en ontvangst, Henk voor het programma, dat varieerde van bekende stripteaseacts tot dansgroepen en showavonden. Om aan de theatervergunning te voldoen, was Ten Katen met spoed op zoek naar een goochelaar of jongleur.

Hans Klok’s eerste podiumervaring
Via een bijzondere ontmoeting kreeg Hans Klok in 1986 zijn eerste contract voor een serie shows in Apeldoorn. Klok, toen zeventien jaar oud, ontmoette wijkagent Wim Eertink tijdens een goochelaarscongres in Huis ter Duin in Noordwijk. Eertink, die zelf een grote passie had voor goochelen, raakte in gesprek met de jonge illusionist. Hans droomde van grote illusies, maar werkte voorlopig nog solo, zonder assistenten. Een nachtclub leek hem een ideaal podium, al waren zulke plekken schaars in Nederland. Eertink wist echter meteen een oplossing. Niet veel later kreeg Hans zijn eerste betaalde klus: zes weken lang, drie optredens per avond van ongeveer twaalf minuten, voor honderdvijfentwintig gulden per avond. Daarvoor moest hij wel zelf een slaapplek regelen, want Purmerend-Apeldoorn was te ver en hij had geen rijbewijs. Zijn vader vond Hotel Abbekerk aan de Canadalaan. Douche en toilet waren op de gang, het diner was bij de prijs inbegrepen en wie alleen at, werd aan tafel gezet bij andere gasten. Klok vond het spannend, maar voelde vooral dat dit goed was voor zijn carrière.
Voor zijn verblijf in Apeldoorn regelde hij ook een fiets, want taxi’s waren duur en elke nacht moest hij rond twee uur van Le Magnifique terug naar het hotel kunnen komen. Zijn vader bleef voor de eerste show, die om tien uur begon. Daarna volgde er nog een. In de backstage, de voormalige keuken, schminkte Hans zich tussen zijn duiven, terwijl stripster Harriet zich voorbereidde op haar act. Zij kleedde zich om, werkte nog wat pukkeltjes weg en stapte het podium op, vaak met muziek van The Pink Panther. Haar man Frans deed soms ook mee, al vond hij het meestal niets. Vervolgens was het de beurt aan Hans, die in vol ornaat het podium betrad.
Het betekenisvolle begin van een ster
Voor Hans betekende dit niet alleen een eerste serieuze optreden als artiest, maar ook een kennismaking met de volwassen wereld. Zijn ouders kwamen soms samen kijken, vooral op zaterdagavonden. Ze genoten van het showballet en het bonte gezelschap, en maakten kennis met de artiesten en danseressen. Hans stelde zijn ouders graag aan iedereen voor. Ook backstage maakte hij vrienden en vond hij steun bij danseres en choreograaf Jeanet Allès. Dankzij haar durfde hij uiteindelijk zijn ouders te overtuigen dat twee jaar mavo als zeventienjarige wel voldoende was, en dat hij verder kon als entertainer.
Na elk optreden fietste Hans midden in de nacht terug naar zijn hotel. Het diner aan de gemeenschappelijke tafel en de douche op de gang hoorden allemaal bij het leven van een jonge artiest. Het publiek in Le Magnifique bleef bescheiden en het grote spektakel vond maar mondjesmaat weerklank in Apeldoorn. Voor Hans stond de ervaring centraal, niet de volle zalen. Henk ten Katen probeerde ondertussen van de club een succes te maken, maar het concept bleek uiteindelijk te ambitieus voor het dorp. In de buurt had Le Magnifique vooral de naam van ordinaire seksclub, iets waar Apeldoorn duidelijk nog niet aan toe was. In 1987 kwam er abrupt een einde aan het avontuur van Le Magnifique. Door financiële problemen vertrokken de eigenaren plotseling naar Nijmegen, waarna de Kamer van Koophandel de nachtclub op 28 augustus 1987 ophief.
De weken in Apeldoorn bleken bepalend voor de rest van Hans’ leven. Zijn carrière nam na Apeldoorn een hoge vlucht, met optredens in uitverkochte zalen door heel Europa, maar Le Magnifique bleef zijn eerste podium. De Arnhemseweg behield voor Hans Klok altijd een bijzondere betekenis, wat hij in latere interviews vaak onderstreepte.