
De tunnel aan de Koning Stadhouderlaan in Apeldoorn werd officieel geopend op 16 november 1968. Deze spoortunnel werd aangelegd ter vervanging van de gelijkvloerse spoorwegovergang, waar regelmatig lange files en oponthoud ontstonden door het drukke treinverkeer. Met de aanleg van de tunnel kreeg Apeldoorn eindelijk een directe, ongehinderde verbinding tussen het centrum en het noordwestelijke deel van de stad. De tunnel was modern vormgegeven en bood ruimte aan auto’s, fietsers, voetgangers en het busverkeer van de Veluwse Autobus Dienst (VAD).
Rond de opening van de tunnel ontstond een hardnekkig gerucht dat de VAD-bussen niet onder het nieuwe viaduct door zouden passen. Dit verhaal werd vooral in aanloop naar 1 april 1969 steeds breder verspreid en leidde tot de nodige ophef en hilariteit onder de bevolking. Op 1 april werd de grap ontmaskerd: de bussen konden zonder enig probleem door de tunnel rijden, waarmee duidelijk werd dat het hele verhaal slechts een goed bedachte 1 aprilgrap was.
De tunnel aan de Koning Stadhouderlaan is sindsdien uitgegroeid tot een belangrijk verkeersknooppunt in Apeldoorn. De 1 aprilgrap over de VAD-bussen is nog steeds een bekende anekdote uit de lokale geschiedenis, die laat zien hoe snel een gerucht kan uitgroeien tot een stadsbreed verhaal.