
Kruispunt Deventerstraat / Korenstraat met verkeerslichten
Op het drukke kruispunt Deventerstraat-Stationsstraat-Keijenbergseweg in Apeldoorn werd eind 1950 de modernste verkeersinstallatie van Nederland geïnstalleerd, ontworpen en ontwikkeld door de firma Breukink uit Enschede. Deze installatie maakte gebruik van een volledig elektronische besturing, een technologie waarop Breukink destijds een octrooi had verkregen.
De nieuwe installatie beloofde het verkeer veel soepeler en efficiënter te laten verlopen. Het systeem had een automatisch “geheugen” dat registreerde of een voertuig, na het passeren van een drempel, door een rood licht werd tegengehouden. Zodra het verkeer van de andere kant voorbij was, zorgde het geheugen ervoor dat het verkeerslicht op groen sprong, zodat het wachtende voertuig kon doorrijden.
Wat dit systeem bijzonder maakte, was dat er geen directe contacten werden gebruikt zoals in oudere systemen. Hoewel rubber traditioneel niet geschikt was voor het geleiden van elektriciteit, waren in deze installatie de elektrische contacten volledig in rubber ingesloten. Dit maakte het systeem duurzamer en minder storingsgevoelig.
Hoewel Utrecht in 1928 het eerste verkeerslicht van Nederland had geïnstalleerd en Apeldoorn al rond 1933 stoplichten in het dorp had hangen, was de installatie in 1950 de eerste met een volledig elektronische besturing. Apeldoorn was daarmee de eerste gemeente in Nederland waar deze innovatieve technologie in de praktijk werd toegepast. Andere gemeenten zouden spoedig volgen, maar de verkeersautoriteiten in de grote steden wachtten aanvankelijk af om te zien hoe het nieuwe systeem functioneerde.

